رسانه ها و حذف ایران


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : شنبه 4 بهمن 1393
بازدید : 678
نویسنده : امیرحسین
صبح روز جمعه تیم ملی فوتبال کشورمان در یک بازی حذفی مقابل تیم عراق قرار گرفت و در حالی که تا آخرین دقایق بازی، شانس صعود به دور بعد را داشت، در کمال ناباوری از جام ملت‌های آسیا حذف شد.
 

خبرگزاری ایسنا: بازی ایران و عراق در یک روز تعطیل برگزار شد و در شرایطی که زمان برگزاری بازی‌های جام‌ملت‌های آسیا چندان با کشور ما همخوانی نداشت و بازی‌های ملی به دلیل برگزاری در ساعات کاری به نسبت از مخاطب کمتری برخوردار بودند، تیم ایران در روزی مقابل عراق قرار گرفت که بسیاری از ایرانی‌ها در خانه‌هایشان نظاره‌گر این دیدار از تلویزیون بودند.

شکست غیرمنتظره‌ی ملی‌پوشان مقابل عراق و حذف از جام ملت‌های آسیا در شرایطی که تیم کشورمان چند بار در جریان این دیدار به بازی بازگشت، آب سردی بود بر پیکر بیننده‌ای که انتظار داشت طلسم 40 ساله‌ی قهرمان نشدن در جام ملت‌های آسیا، بالاخره شکسته شود.

دکتر عبدلله گیویان درخصوص وظیفه رسانه‌ها به ویژه رسانه‌ی موسوم به رسانه‌ی ملی در قبال اتفاقاتی از جمله حذف تیم ملی فوتبال ایران از مسابقات جام ملت‌های آسیا که ممکن است تشویش اذهان عمومی را هم در پی داشته باشد،معتقد است : رسانه‌ها و رسانه موسوم به رسانه ملی به نظرم پیش از اینکه به جایگاه خود فکر کند باید اولویت را به واقعیت فوتبال بدهند به جهت اینکه گاهی اوقات احساس می‌شود موقعیت‌های این چنینی زمینه را از نظر دوستان ایجاد می‌کند که جایگاه خودشان را تثبیت کنند در حالی که این موقعیت‌ها به نوعی ایجاد یک لشکر رسانه‌ای است.

دکتر عبدلله گیویان - عضو هیات علمی دانشکده صداوسیما - در گفت‌وگو با خبرنگار بخش رسانه ایسنا در پاسخ به این پرسش که وظیفه‌ی رسانه‌ها و خصوصا صداوسیما در قبال اتفاقاتی از این دست (حذف تیم ملی ) چیست تا در عین آسیب‌شناسی مشکلات، شکست را برای مردم به یک تراژدی تبدیل نکند؟ گفت: امروز نه آغاز و انجام جهان است. خیلی از اوقات شما لایق شکست نیستید اما شرایط برای صعود مهیا نیست. اما مهمترین نکته‌ای که رسانه‌ها باید به آن توجه کنند واقعیت تیم ملی به عنوان نماینده مردم است که اتفاقا خوب کار کرده است، اما به نتیجه‌ی مطلوب نرسیده است و اگر زمینه‌هایی بوده است که ما به این حد از توفیق برسیم، آن را باید حفظ کرد و نباید به دنبال این رفت که همه چیز را دوباره شخم بزنیم.

این پژوهشگر سپس به این بیت شعر از سعدی اشاره کرد که «هر که آمد عمارتی نو ساخت/ رفت و منزل به دیگری پرداخت» و گفت: این اتفاق نباید بیفتد. ما باید آن استخوان‌بندی را حفظ کنیم و به این فکر کنیم که در عرصه‌های مختلف به اندازه‌ای که زحمت می‌کشیم و سرمایه‌گذاری می‌کنیم به همان اندازه هم ببریم. ما باید با نگاه واقع‌بینانه تلاش کنیم این موجودیت را حفظ و اشکالاتش را برطرف کنیم. لازم نیست قطار فوتبال را دوباره پیاده کنیم و بعد مجدد بخواهیم چرخ را اختراع کنیم.

دکتر گیویان در پاسخ به پرسشی درباره عملکرد صداوسیما در رقابت‌های آسیایی گفت: به جهت اینکه همه برنامه‌های فوتبال را ندیده‌ام نمی‌توانم راجع به برنامه‌های صداوسیما اظهار نظر کنم. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که دوستانی که چه منتقد آقای کی‌روش بودند و چه کسانی که مدافع آن بودند لازم است در این مقطع منصفانه قضاوت کنند که به نفع همه است. اتفاقی که در این دوره از مسابقات افتاده بود، تیم ملی ما واقعا به عنوان یک تیم عمل کرد و این از اتفاقات نادر در فضای فوتبال ماست؛ بنابراین باید قدردان این بود و همین را به عنوان سرمایه ملی حفظ کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه صداوسیما سپس با اشاره به استفاده‌ی صداوسیما از برخی کارشناسان خاص گفت: این موقعیت‌ها به نوعی ایجاد یک لشکر رسانه‌ای است. دوستان از بین کارشناسان موجود از کارشناسان خاصی استفاده می‌کنند و این انتخاب کارشناسان خاص خود به فضای فوتبال جهت می‌دهد، اما به نظرم چیزی که در این مناسبت‌ها اتفاق می‌افتد، این است که رسانه مرزهای بین یک پدیده خاص و تحلیل‌های موقعیتی پدیده را در هم ادغام می‌کند؛ یعنی در شرایطی که قرار است ما راجع‌ به تیم ملی، عامل موثر بر پیروزی یا شکستش فکر کنیم، خورده حساب‌ها، روابط باندی و گروهی به میان می‌آید، بدون اینکه هیچ آسیب‌شناسی منطقی بخواهد صورت بگیرد.

دکتر گیویان در پایان گفت: می‌خواهم بگویم پدیده‌هایی که در این دوره از مسابقات مطرح شدند و توانستند در اعتمادی که سرمربی تیم ملی به آن‌ها کرده خودشان را نشان بدهند، افتخاری است برای مردم و نشان‌دهنده این است که ما استعدادهای درخشانی داریم اما متأسفانه به اندازه‌ای که شایسته باشد از این استعدادها استفاده نمی‌شود. امیدوارم استعدادسوزی و فرصت‌سوزی نشود و پایه‌ای که برای تیم ملی فراهم شده و در حال حاضر واقعیت عینی و بالفعل پیدا کرده است را حفظ کنیم و در آینده آن را توسعه بدهیم.




:: موضوعات مرتبط: ورزشی , ,
:: برچسب‌ها: رسانه ها و حذف ایران , رسانه ها , حذف , ایران , عراق , ورزشی , فوتبال , جمعه ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان همه چیز از همه جا و آدرس iranianblog.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com