هفت میلیاردمین انسان جهان را بشناسید!


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : سه شنبه 17 آبان 1390
بازدید : 1368
نویسنده : امیرحسین

هفت میلیاردمین انسان جهان را بشناسید!

 
دو دقیقه پیش از نیمه شب یکشنبه، هفت میلیاردمین آدم جهان در فیلیپین به دنیا آمد. دانیکا، این نوزاد دختر فیلیپینی سمبل معضل جدی انفجار جمعیت جهان و نگرانی از کمبود منابع کافی در آینده است.
 

دو دقیقه پیش از نیمه شب یکشنبه، هفت میلیاردمین آدم جهان در فیلیپین به دنیا آمد. دانیکا، این نوزاد دختر فیلیپینی سمبل معضل جدی انفجار جمعیت جهان و نگرانی از کمبود منابع کافی در آینده است.

 

دو دقیقه به نیمه شب یکشنبه مانده بود که او پای در این جهان گذاشت، نوزاد دختری کنوچک با پوستی چین خورده که فرزند خانواده ای فقیر در مانیلا، پایتخت فیلیپین است. دانیکا دیروز به دنیا آمد تا به عنوان سمبل جهان هفت میلیارد نفری، نگرانی های ما را نسبت به انفجار جمعیت در کره زمین بیشتر کند.

 

 

دانیکا می کاماچو، در بیمارستانی عمومی و شلوغ متولد شد و با کیکی شکلاتی که رویش نوشته شده بود «هفت میلیارد فیلیپین» و یک کوپن برای دریافت کفش های رایگان مورد استقبال قرار گرفت. تولد دانیکا با انفجار فلش های دوربین های خبری و سخنرانی های مقامات محلی همراه بود. البته، این مراسم استقبال بیشتر از آنکه به انگیزه و تحریک پدیده ای جمعیت شناسانه باشد، سمبلیک بود.

 

در میان میلیون ها مرگ و تولدی که روزانه در سراسر جهان اتفاق می افتد، مشخص کردن دقیق اینکه هفت میلیاردمین ساکن زمین جا و کی به دنیا آمده غیرممکن است ولی سازمان ملل متحد روز دوشنبه را برای برگزاری یک سلسله مراسم بزرگداشت رسیدن جمعیت جهان به هفت میلیارد نفر برگزید و در اقدامی نمادین چند نوزاد که در نخستین دقایق این روز در گوشه و کنار جهان به دنیا آمدند به عنوان «هفت میلیاردمین آدم» جهان اعلام شدند. در این فهرست هفت نوزاد از هند که یکی از پرجمعیت ترین کشورهای جهان است و نوزادان دیگری در روسیه و چین به چشم می خورند. دانیکا نخستین این نوزادان بود که دو دقیقه پیش از نیمه شب یکشنبه در بیمارستان یادبود خوزه فابلا در مانیلا فیلیپین به دنیا آمد. دکترها می گویند تولد دانیکا آنقدر به دوشنبه نزدیک بود که بتوان آن را در روز دوشنبه خواند.

 

 

جمیله گالورا، مادر دانیکا، نوزاد 5/2 کیلوگرمی اش را که در آغوش گرفت زیر لب گفت: «خیلی زیبا و ناز است.» دانیکا که تقریبا یک ماه زودتر از موعد به دنیا آمده است، دومین فرزند گالورا و فلورانته کاماچو، شوهر او است. فلورانته که راننده است، به زحمت و با درآمدی اندک سرپرستی از خانواده اش را برعهده دارد.

 

دکتر اریک تایاگ، از وزارت سلامت فیلیپین بعد از تولد دانیکا گفت که این نوزاد با هشداری جدی چشم به جهان گشوده است. وی می گوید: «هفت میلیارد عدد کمی نیست و ما باید به جد درباره این وضعیت بیندیشیم. باید بر این مساله مهم متمرکز شویم که آیا غذا، آب سالم، سرپناه، امکانات آموزشی و زندگی آبرومند برای هر یک از این کودکان وجود خواهد داشت یا نه و اگر پاسخ منفی باشد، بهتر آن خواهد بود که به این انفجار جمعیت جدی تر فکر کنیم و از رشد سرسام آور جمعیت جلوگیری کنیم.»

 

در فیلیپین مسئله کنترل زاد و ولدو جلوگیری از آبستنی مسئله ای مهم و مورد بحث است. دولت این کشور از برنامه ای حمایت می کند که راه های گوناگون جلوگیری از آبستنی را دربر می گیرد. ولی از سوی دیگر، کلیسای کاتولیک این کشور که از قدرت و نفوذ زیادی هم برخوردار است، سرسختانه با جلوگیری از آبستنی مخالفت می کند.

 

 

کاماچو که مثل شوهرش کاتولیک است، می گوید که از موضع کلیسا آگاه بوده ولی با این همه تصمیم گرفته است که یکی از راه های جلوگیری از آبستنی را آغاز کند. وی می گوید: «تعداد بی خانمان هایی که هر روز در خیابان می بینیم روز به روز بیشتر می شوند. وقتی آنها را می بینم اذیت می شوم، چون من غذایی برای خوردن دارم ولی شاید آنها نداشته باشند.»

 

جمعیت شناسان می گویند تا سال 1804 طول کشید تا تعداد ساکنان کره زمین به یک میلیارد برسد و یک قرن بعد از آن هم در سال 1927 این تعداد به دو میلیارد رسید اما قرن بیستم با انفجار جمعیت همراه بود و جمعیت جهان در سال 1959 به سه میلیارد، در سال 1974 به چهار میلیارد، در سال 1987 به پنج میلیارد و در سال 1998 به شش میلیارد رسید. انتظار می رود این روند با سرعت حتی بیشتر ادامه یابد و در آینده ای نزدیک معضل گسترده کمبود منابع غذایی و آب سالم ساکنان کره زمین را تهدید کند.

 




:: موضوعات مرتبط: مطالب خواندنی , جالب , ,
:: برچسب‌ها: جمعیت , آمار , انسان ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان همه چیز از همه جا و آدرس iranianblog.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com